/, P3, P4, P5/Estimulació del llenguatge

Estimulació del llenguatge

Entre tantes coses importants que es treballen a l’escola en l’etapa d’Educació infantil, ens agradaria destacar, en aquest article de la web, l’estimulació del llenguatge.

A casa, com no, també doneu exemple en aquest aspecte, i sou un importantíssim model que ells segueixen.

Avui us volem oferir quatre pinzellades a tall de petita guia que podeu tenir present quan parleu amb els vostres fills i filles.

CASA NO ÉS L’ESCOLA!! La canalla aprèn jugant. A casa no ens hem de posar a “fer” llenguatge, sinó que aprofitem les activitats  quotidianes per parlar amb els nostres fills i filles.  Per exemple:

  • Quan preparem l’esmorzar:
  • Què et ve de gust esmorzar, Maria?
  • Avui, per esmorzar, prepararem un got de llet amb galetes
  • A taula:
    • És el moment perfecte, quan estem tots junts, per parlar de com ha anat el dia, de què farem demà…
    • Parar la taula amb ells també es pot convertir en un bon moment de conversa.
    • Què hi ha avui per sopar…
  • Quan anem a comprar:
    • Podem parlar dels productes que comprem, dels tipus de botigues (forn, supermercat…)
    • Què anem a comprar i per a què…
  • Contes: Al vespre, al sofà o al llit, els encanta que els expliquin o llegeixin contes (de pas fomentareu la lectura!)

                                        

COSES A TENIR EN COMPTE. Quan parlem amb els nostres fills…

  • Utilitzar un llenguatge clar i adult, evitant els diminutius i el llenguatge infantilitzat.
  • Respectar el ritme personal del nen quan s’expressa. No interrompre’l quan parla. No anticipar la seva resposta encara que tardi en donar-la.
  • Si el nen comet errors en el seu llenguatge, no riure aquestes incorreccions, ni repetir constantment l’expressió. Es pot utilitzar el mètode de correcció indirecta de les paraules del nen, ( repetint les seves frases, però corregint les paraules incorrectes i afegint les que no diu) però sempre després que ell hagi acabat de parlar.
  • Habituar al nen que sàpiga escoltar i que ell també sigui escoltat.
  • Acostumar al nen que miri als ulls a la persona que parla, acudir quan se li crida, deixar el que aquesta fent i atendre al que se li diu, no interrompre als altres fins que no hagin acabat el seu missatge. Que sàpiga escoltar fins al final.

ACTIVITATS I JOCS

  • Per estimular els músculs facials i la llengua. (SEMPRE JUGANT!)
    • Llepar-se exageradament els llavis quan s’embruten de llet o xocolata
    • Fer ganyotes davant un mirall, o concurs de ganyotes amb vosaltres! Llengua la nas, a la barbeta, a la galta com si tinguéssim un caramel…
    • Fer bombolles de sabó (bufant fort que se’n fan moltes, bufant fluix  que es fan a poc a poc…) Amb un got, amb una canyeta (només per jugar)
    • Carrera de boletes de paper bufant.

  • Per parlar:
    • Què hi ha aquí?……
      Es buscarà el que hi ha dintre de: la bossa de mà, la cartera del col·legi, la bossa de la compra, la bossa de lavabo, la caixa d’eines, la butxaca de l’abric, etc.. Es demana al nen que busqui dintre de la bossa i vagi nomenant tot el que hi ha. Es poden treure tots els objectes i que ell o ella els vagi introduint dintre nomenant-los. Aquest exercici també es pot utilitzar matemàticament, introduint els nombres, agrupant etc….. QUANTES COSES!
    • Anem A recordar…..
      Qualsevol experiència passada viscuda pel nen pot servir-nos com punt de partida per a parlar amb ell, també podem explicar-li el procés de desenvolupament de cadascun d’aquests esdeveniments. Recordem un viatge, una visita a casa dels avis, una activitat en el col·legi, etc….. HO RECORDES?
    • Jocs amb les lletres (al cotxe, per exemple)…..una, dues i tres……! Digues-me coses que comencin per……”a” com avió, àvia……..  “e” com elefant, escombra………..una, dues i tres…! Digues-me noms de………..Joguines, animals, fruites………..un, dos i tres..! Un gegant és gran, un nan és………….. L’avi és vell, el nen és……………….. Els gossos fan “guau”, els gats fan………..

I fins aqui la publicació d’avui sobre l’estimulació de la parla. Esperem que us hagi sigut d’interès i us hagi donat idees per treballar amb els vostres infants.

By | 2019-11-12T16:26:24+00:00 novembre 12th, 2019|Infantil, P3, P4, P5|